Chvála pomalosti - Ján Havrila
Trvanie výstavy: 6. 9. 2024 – 17. 11. 2024
Miesto: Oravská galéria v Dolnom Kubíne, Župný dom, Koridor
Kurátorka: Mgr. Katarína Matušková
Výstava Jána Havrilu s metaforickým názvom Chvála pomalosti prezentuje prierez už uzavretým dielom rodáka z oravskej obce Brezovica. Aj napriek tomu, že väčšinu svojho tvorivého života prežil v Likavke pri Ružomberku, kde našiel svoje rodinné zázemie, okrem komornej maľby bola väčšina jeho monumentálnych diel realizovaných v rámci Slovenska práve na Orave. Výstava tematicky i formálne sumarizuje najdôležitejšie smerovania skorších období. Ján Havrila aj napriek „tichému svetu“ prostredníctvom svojej tvorby nanovo vyjadroval postoj, rozprával príbeh či zachytával zložité kompozície strojov a zariadení.
Jednotlivé línie jeho diela charakterizuje racionálno-konštruktívna výstavba, predovšetkým v bohatom tematickom registri strojov, pracovných zátiší a štylizovaných technických zariadení. V neskoršom období jeho záujem o štylizáciu prerástol aj do voľnej tvorby geometrickej abstrakcie a realizácií vo forme vitráží. Ďalšou dôležitou črtou, ktorá dopĺňala jeho životné putovanie, bola citlivosť na okolitý svet, čo reflektoval v témach civilistických námetov, momentiek zo života, bežných okamihov a situácií, cez ktoré analyzoval ľudské príbehy formou zastavenia sa v čase. Využíval na to individuálne prehodnotený fotorealizmus, napr. v zachytených interiérových fragmentoch so symbolickým významom zrkadla. Nevyhýbal sa ani kritike spoločnosti. Svojimi dielami kládol otázky o budúcnosti, zmysle konfliktov v medziľudských vzťahoch i v medzinárodnom meradle. Neboli mu cudzie ani športové námety, ktoré dokázal spracovať reportážnym spôsobom.
Vo väčšine diel nachádzame vertikálne i horizontálne delenie kompozície na dve súbežne sa odohrávajúce scény. Zastavenie v čase realizoval detailným záberom pripomínajúcim zväčšeninu fotografie či sekvenciu z filmu. S akcentom na obrysovú líniu a plošné využívanie farieb a svetla mal v rukách výrazové prostriedky pop-kultúry, ktoré využíval a cyklicky sa k nim vracal. Z uvedeného hľadiska má dielo Jána Havrilu čo povedať aj dnešnej generácii. Výstava Havrilovej maľby je doplnená reliéfmi Mikuláša Palka, ktoré prezentované témy posúvajú do priestoru.
Katarína Matušková
Väčšina prezentovaných obrazov pochádzala z pozostalosti autora. Za ich zapožičanie ďakujeme dcéram autora.
Ján Havrila (*1933, Brezovica – †2009, Likavka)
Po absolvovaní stredoškolských umeleckých štúdií na SŠUP v Bratislave, pokračoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave u prof. Jána Mudrocha a prof. Jána Matejku. Profesijne pôsobil ako návrhár v BZVIL v Ružomberku. Jeho komorné maliarske diela sa nachádzajú vo viacerých galériách na Slovensku, okrem iných aj v Slovenskej národnej galérii a v zbierkach Oravskej galérie v Dolnom Kubíne. Svoje diela prezentoval na viacerých individuálnych a skupinových výstavách doma aj v zahraničí. Posledná rozsiahla individuálna výstava sa konala počas IV. Medzinárodného festivalu kultúry nepočujúcich sv. F. Saleského, na ktorom sa pravidelne zúčastňoval, v priestoroch Nitrianskej galérie v roku 2006 pod názvom Maľba.